De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Limburgse ondernemers realiseren een innovatieve laadpaal voor rijhuizen

Gedeputeerde Tom Vandeput, Rudy Bonten en Niels Diepvens van Co-Laden bij de laadpaal

Wonen in een rijhuis én rijden met een elektrische wagen. Het lijkt een moeilijke combinatie. De bewoner van een rijwoning kan geen eigen laadpunt maken omdat de kabels voor onveilige toestanden op de voetpaden zorgen. Met de provinciale innovatiepremie is er met de semi-publieke laadpaal Archie een innovatieve oplossing gevonden.

Gedeputeerde van Economie Tom Vandeput: “De transitie naar een duurzame economie is één van de vier speerpunten van SALKturbo. 40% van de nieuwe wagens is vandaag geëlektrificeerd. Voldoende laadpunten, publiek en privaat, zijn nodig om de automarkt te volgen. Met Archie is installatie van een semi-publiek laadpunt in steden met rijhuizen ontwikkeld. De constructie en het gebruik zijn innovatief. Het project bewijst dat energie-transitie niet alleen ontstaat uit onderzoek maar ook uit de innovatieve ondernemerszin van ondernemers. De provinciale premie van 50.000 euro heeft hierbij een duw in de rug gegeven.”

“Vanuit een stedenbouwkundige visie probeerden wij het probleem van de laadkabel over het voetpad aan te pakken. En zo ontstond Archie; een semi-publieke laadpaal die bevestigd wordt aan de gevel van private woonsten en het voetpad overbrugt”, aldus Rudy Bonten, zaakvoerder van Co-Laden. “Het laadsysteem is geïntegreerd in een geruisloos hefboomsysteem dat iets weg heeft van een strakke regenpijp. Via een app komt een arm tevoorschijn waarin een laadkabel kan worden geplugd. De arm met de oplaadkabel kruist het voetpad op een hoogte van 2,5 meter. Op die manier is de kans dat er iemand struikelt over de laadkabel nihil.”

Na een uitgebreid onderzoekstraject over de laadzekerheid uitgevoerd door EC-IS, werd een app met achterliggend platform ontwikkeld, waarmee de parkeerplaats, die niet geprivatiseerd kan worden in een stad, gereserveerd kan worden. Gebruikers kunnen zelf hun laadsnelheid instellen, rekening houdend met het capaciteitstarief.

Een bijkomende voordeel van het laadplatform is dat de laadinfrastructuur met buren of medebewoners gedeeld kan worden. Om voordelig te kunnen laden en de eigenaars van de installatiewoning te vrijwaren van een extra btw-heffing of inkomstenbelasting, wordt de bestaande huisinstallatie ontdubbeld en wordt er met een tweede digitale energiemeter gewerkt.

De laaddiensten die aangeboden worden volgens het ‘Charging as a Service (CaaS)’ principe, kunnen elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker maken. Voor de 1,1 miljoen rijwoningen die nooit een eigen laadpunt kunnen installeren, is dit een interessante oplossing.

De innovatiepremie van de Provincie Limburg maakte het mogelijk om een eerste Proof of Concept en de marktstrategie uit te werken. Vooraleer de gevellaadpaal op de markt komt, wordt het laadsysteem met bijhorend reservatiesysteem uitgebreid getest. Onder meer aan de hand van een testopstelling in Hasselt en een proefproject in Mechelen.

“Dit project toont nogmaals dat de provinciale innovatiepremie van 50.000 euro economische innovatie in onze provincie bevordert. Innovatie die niet wordt uitgevonden in grote labo’s maar door de bundeling van de ondernemingszin en van de expertise van twee bedrijven. Die innovatie is heel praktisch gericht en vaak onmiddellijk toepasbaar. Op die manier zorgt de premie voor een directe een economische en maatschappelijke win-win,” aldus gedeputeerde Tom Vandeput.

Meer info: http://archie.energy

naar het online platform Limburg in cijfers