Het werkingsveld van de Mobiliteitscentrale voor Aangepast Vervoer (MAV) Limburg is vrij divers. Tal van vervoersvragen die opduiken bij personen met een mobiliteitsbeperking komen aan bod. We geven je graag een aantal voorbeelden mee.
"Ik ben rolstoelgebruiker en wil op familiebezoek gaan"
Je bent een rolstoelgebruiker, maar je zou graag volgende week een bezoekje brengen aan je geliefde oom. Zelf heb je geen vervoer, geen auto. Hoe kan je dan toch bij je oom geraken? Kan MAV Limburg jou helpen?
Jazeker! Minstens twee volle werkdagen vóór je de rit wil uitvoeren, neem je contact op met de medewerkers van MAV Limburg. Zij gaan op zoek en kijken of er in jouw buurt en met jouw mobiliteitsbeperking mogelijkheden bestaan om het openbaar vervoer te gebruiken. Is er een toegankelijke bushalte? Zijn er handige routes die je met de bus kunt volgen? Of biedt het flex-vervoer misschien een antwoord? Allemaal vragen die MAV Limburg samen met jou bekijkt en analyseert.
Lukt het echter echt niet met het openbaar vervoer, dan wordt er bijvoorbeeld gekeken of er een Minder Mobielen Centrale is in jouw stad of gemeente en of er daar misschien mogelijkheden zijn om jouw vervoersvraag te beantwoorden met een rit.
Lukt ook dat niet, dan schakelt het team van MAV Limburg over op de regeling van gecompenseerd vervoer. Snel gezegd: ze zorgen ervoor dat er een aangepaste taxi jouw rit kan uitvoeren. Als gebruiker betaal je een deel van de vervoerskosten. Vanuit de Vlaamse overheid wordt daarnaast ook een deel van de kosten betaald. De medewerkers van MAV Limburg regelen dit allemaal voor jou. Ze laten je weten wat je kosten zijn (en vragen uiteraard of je daarmee akkoord gaat), contacteren de meest passende vervoerder en zorgen ervoor dat die vervoerder op het juiste tijdstip op de juiste plaats is. En ja hoor... zo je kan dat bezoekje aan je geliefde oom lekker doen!
"Ik ben slecht te been, maar zou graag naar het shoppingcenter gaan"
Sinds een aantal maanden ben je slecht te been. Zelf met de fiets of met de wagen naar het shoppingcenter gaan, zit er niet meer in. Maar toch ... het kriebelt en je zoekt dus een mogelijkheid om toch in het shoppingcenter te geraken. Hoe doe je dat dan? Je hebt immers nog nooit de bus genomen ...
Simpel! Je contacteert MAV Limburg en de medewerkers bekijken welke mogelijkheden er in jouw buurt zijn op vlak van openbaar vervoer. Is er een bushalte in de buurt? Kan jij die bereiken rekening houdend met jouw mobiliteitsbeperking? Om hoe laat is er een bus en waar moet je afstappen? Allemaal vragen waar de medewerkers jou een antwoord op bieden of waarvoor ze jou direct kunnen doorverwijzen naar de juiste persoon bij De Lijn die jou meteen het meest passende antwoord biedt. Je onzekerheid is weg en je weet perfect waar je wanneer moet zijn, waar je kunt op- en afstappen en hoe het allemaal in zijn werk gaat.
"Ik wil graag elke maandag naar het dienstencentrum bij ons in de wijk gaan. Maar hoe geraak ik er?"
Je hebt het activiteitenblad van het dienstencentrum in je wijk ontvangen en je zou graag op maandag deelnemen aan de kaartnamiddagen. Maar ... je bent slecht te been en je hebt geen vervoer. Zijn er toch oplossingen?
Jazeker! Heel wat steden en gemeenten organiseren een lokale Minder Mobielen Centrale. Tegen een heel lage kostprijs pikt de chauffeur je thuis op en brengt je, vaak samen met andere buurtgenoten, naar het lokaal dienstencentrum. Zit het kaarten er op, dan brengt de chauffeur je ook graag weer thuis. Lekker gezellig, lekker makkelijk. Klop dus met je vraag zeker aan bij MAV Limburg. De medewerkers weten of er in jouw buurt een Minder Mobielen Centrale is en bij wie je jouw rit meteen kunt aanvragen. Probleem opgelost. En nu ... winnen tijdens het kaarten he!