De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Aanleg fietssnelweg Kolenspoor tussen Genk en As gestart

woensdag, 07 augustus 2024

In opdracht van de provincie Limburg start aannemer Willemen deze week met de aanlegwerken van de fietssnelweg F75 Kolenspoor. De fietssnelweg Kolenspoor is een functionele fietsroute van in totaal 77 km lang, die de voormalige Limburgse mijngemeenten met elkaar verbindt.

Van Genk-Noord tot As station

Het eerste deeltracé dat gerealiseerd wordt, is het traject tussen Genk-Noord en het station van As. Dit tracé is 12 km lang, vertrekt op industriezone Genk-Noord aan de Ikea vestiging en loopt dan via Driehoeven en Zwartberg naar het stadion van KRC Genk, langs de site van Thor Park en de Klaverberg naar het station van As.

Missing Link

“Het deeltracé van Genk naar As is doelbewust gekozen als eerste traject. Deze verbinding geldt binnen het Limburgs fietssnelwegennetwerk immers als missing link,” zegt gedeputeerde van Mobiliteit Bert Lambrechts. “Na de realisatie zal het Maasland functioneel ontsloten zijn richting Midden-Limburg. Vanuit As zijn er connecties naar Dilsen-Stokkem, Maaseik (F751) en Maasmechelen (F75). In Genk is er een aantakking richting Tongeren (F76) en Hasselt (F701) maar de fietssnelweg F75 loopt ook verder richting Zonhoven en Houthalen-Helchteren. Van daaruit kan je dan weer naar Noord- en West-Limburg. Meteen wordt duidelijk dat de realisatie van deze missing link echt belangrijk is voor de functionele fietsontsluiting in onze provincie.”

De burgemeester van As, Tom Seurs, beaamt het belang van deze verbinding. “Ik ben er zeker van dat dit traject druk befietst zal worden. Alleen al voor de vele supporters van KRC Genk uit onze regio is het een zegen dat de fietssnelweg aan het stadion uitkomt. Maar ook de dagelijkse pendelaar en de toerist zal snel zijn weg ernaartoe vinden. Het 'Station As' krijgt vandaag een facelift als onthaal voor de fietsers, door deze nieuwe originele fietsverbinding over het kolenspoor zullen wij hier nog meer fietsers ontvangen.”

Fietstunnel

“We zetten optimaal in op fietscomfort en fietsveiligheid. De fietssnelweg zelf wordt 4 meter breed, in asfalt en krijgt beveiligde kruispunten. Zowel de kruising met de Duinenlaan (aan KRC Genk), als de kruisingen met de Steenweg en de Bilzerweg worden beveiligd met verkeerslichten. Voor de kruising van de fietssnelweg met de Hengelhoefstraat realiseren we een unieke fietstunnel van 60 meter lang in spiraalvorm,” gaat Lambrechts verder. “De tunnel verbindt de fietssnelweg langs de Seinhuisstraat met deze langs de Hermeslaan. Door de tunnel wordt dit druk en onveilig verkeersknooppunt voor eens en voor altijd duurzaam en veilig aangepakt. De vormgeving van de tunnel refereert naar de mijnschachten van weleer. Zowel de spiraalvorming als de afwerking maakt van deze fietstunnel echt wel een landmark binnen de hele kolenspoorregio.”

Strategisch project Kolenspoor

“Eind 2020 kocht het provinciebestuur een belangrijk stuk van de Kolenspoorbedding over van de NMBS. De historische verbinding is een corridor tussen belangrijke Limburgse gemeenten die een rijke en gemeenschappelijke geschiedenis bezitten. Met het Kolenspoor zetten we stappen vooruit in de strategische ruimtelijke ontwikkeling van Limburg. Het is een mooie investering met veel potentieel voor vernieuwende economische groei, meer beleving en de verbinding van unieke landschappen en waardevolle natuur. Ook op vlak van innovatieve en duurzame mobiliteit is dit een belangrijk project. Met de aanleg van deze missing link komt de realisatie van dit potentieel binnenkort een stap dichterbij,” wijst gedeputeerde van Ruimtelijke Ordening Inge Moors op het economisch en ruimtelijk belang.

Ook de uittredende Vlaamse viceminister-president en minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Binnenlands Bestuur Lydia Peeters is zeer tevreden dat de aanleg van de fietssnelweg van start kan gaan. Fietssnelwegen zijn er niet alleen voor recreatief fietsgebruik maar scheppen ook mogelijkheden voor een veilig en comfortabel woon-werk en woon-schoolverkeer. Om het fietsgebruik te stimuleren heeft het Vlaamse investeringsritme voor fiets de afgelopen legislatuur een serieuze boost gekregen. Zo werd er onder andere een recordbedrag van 450 miljoen euro geïnvesteerd in de aanleg en verbetering van de fietssnelwegen in Vlaanderen. Ook werden provincies en lokale besturen financieel ondersteund via het Fietsfonds en het Plan Kopenhagen. “We werken hard op het terrein en de realisaties worden duidelijk zichtbaar in Vlaanderen. De kwaliteit van de fietsinfrastructuur neemt toe en met de lopende en toekomstige fietsprojecten, zal deze alleen nog maar verder stijgen. Op die manier hebben we sterk ingezet op een toekomstgericht fietsbeleid en willen we de fietsreflex verder aanwakkeren. De fietsinvesteringen beginnen zich ook te vertalen in een stijging in het aantal fietsverplaatsingen”, duidt de minister.

Verkeersdoorstroming

“Het bouwen van de fietstunnel zal een jaar duren. Het is een complex bouwwerk. Om het drukke doorgaand verkeer zo min mogelijk te verstoren, wordt een tijdelijke omleidingsweg voorzien tussen de Hengelhoefstraat en de Hermeslaan. Hierdoor is er een permanente doorstroming mogelijk met beperkte hinder,” aldus Genks burgemeester Wim Dries.

Ecologie

Samen met de aanleg van de fietssnelweg investeert de provincie in natuurversterkende maatregelen. Om toekomstgericht de natuurwaarden in dit gebied te versterken, liet het Provinciaal Natuurcentrum een ecologische inpassingsstudie uitvoeren. De conclusies uit die studie werden vertaald in ecologische ingrepen. Zo zal langsheen de fietssnelweg een specifieke mantelzoomvegetatie worden gerealiseerd. Hierdoor komt er meer zonbeschenen open ruimte waardoor aanwezige planten- en diersoorten zich beter kunnen ontwikkelen.

Daarnaast voorziet het project ecogeleiding langsheen het traject. Er worden herpetotunnels en amfibietunnels aangelegd en aan de Klaverberg wordt zelfs een schapentunnel voorzien voor begrazingsprojecten. Specifieke aandacht gaat naar beschermde soorten zoals de gladde slang, de rugstreeppad en de vleermuizen.

“Met de realisatie van de fietssnelweg willen we deze soorten kwaliteitsvollere ontwikkelingskansen bieden. Zo zal de fietssnelweg wel verlicht worden vanuit veiligheidsoogpunt, maar er wordt gewerkt met vleermuisvriendelijke verlichting die bovendien ’s nachts gedimd wordt. Die versterking van de ecologie vinden we als provinciebestuur in heel het project belangrijk, vandaar dat we er ook sterk op inzetten.” besluit gedeputeerde Lambrechts.

De realisatie van de fietssnelweg en de fietstunnel zal in totaal zo’n 11 miljoen euro kosten. Eén vijfde van dit bedrag gaat direct naar ecologische maatregelen.

Provincie Limburg is ook social