De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
retail.limburg.be

Sprekers

Sprekers tijdens de masterclasses Gino Van OsselElien VanHaesenbroeckKatelijn QuartierJente KasprowskiJan RaedscheldersCis Scherpereel

Gino Van Ossel

Masterclass: E-commerce & de zelfstandige handel

De snelle groei van e-commerce doet de retailsector op zijn grondvesten daveren. Iedereen beseft ten volle dat verandering nodig is. Maar welke richting moet je concreet uit? Wat moet je wel en wat moet je vooral niet doen? Tijdens deze inspirerende workshop gidst prof. Gino Van Ossel jou met pertinente vragen, heldere modellen en handige checklists in jouw zoektocht naar een juist antwoord op maat van het eigen bedrijf en de eigen sector.

Over Gino Van Ossel: professor Vlerick Business School

Professor Gino Van Ossel (Vlerick Business School) is één van Europa's top experts inzake retail management, winkelgedrag, omnichannel en trade marketing.

Hij legt zich vooral toe op hoe mensen winkelen en boodschappen doen. Na 20 jaar ervaring heeft hij een onovertroffen inzicht ontwikkeld in het gehele koopproces. Eerst ging zijn aandacht uit naar het belang van de winkelvloer in het nemen van koopbeslissingen. Vandaag bestudeert hij vooral hoe het internet ons koopgedrag beïnvloedt.

Met de jaren heeft hij zijn blik verruimd van retail marketing naar retail management. Hij heeft het "retail bedrijfsmodel" ontwikkeld, dat retailers gidst bij hun strategische keuzen.

Merkartikelfabrikanten kloppen bij hem aan om een beter inzicht te verwerven in hoe retailers denken. Zijn expertise strekt zich uit van de meer strategische vragen rond kanaalbeheer, tot de meer operationele trade & shopper marketing vraagstukken.

In zijn onderzoek en lessen besteedt Gino veel aandacht aan een gezond evenwicht tussen academische concepten en praktische relevantie. Dat maakt hem tot een heel gewaardeerd spreker, omdat hij een stevige inhoud weet te combineren met een prettige stijl van presenteren. Zijn presentaties voerden hem naar 4 continenten en ruim 25 landen. Hij wordt ook regelmatig geraadpleegd door de media.

Gino Van Ossel is onafhankelijk bestuurder bij FNG Group (Euronext Bussel - moederbedrijf van o.a. Claudia Strâter en Expresso) en Modeno/Formen. Hij zetelt voorts in het bestuur van de Trade Marketing Association (Nederland). Daarnaast is hij juryvoorzitter van de Fashion Personality of the Year en van de Omnichannel Retailer of the Year. Hij maakt eveneens deel uit van de jury van de  Thuiswinkel Omni-channel Ward, alsook van European Omni-Channel Award. Hij zetelt tenslotte in de Raad van Advies van Sodexo Cards.

Hij adviseert bedrijven vanuit zijn eigen managementvennootschap. Tot zijn klanten behoren o.a. Akzo-Nobel, Auping, Belgacom, Brabantia, Bristol, Euretco, Galeria Kaufhof, KBC en Q8.

Hij volgde het PUB-programma (nu: Master in General Management) aan de Vlerick School. Voordien studeerde hij bedrijfseconomie en Germaanse filologie (beide aan de universiteit Gent).

Zijn boek "Omnichannel in Retail. Het antwoord op e-commerce" is uitgeroepen tot managementboek én marketingboek van het jaar in Nederland. Nooit eerder won eenzelfde boek beide prijzen. Hij is eveneens de eerste Belg die de trofee van beste managementboek wist te veroveren.

Naar boven

Elien Vanhaesebroeck

Masterclass: Sociale media strategie voor je zaak

Talking Heads helpt merken en bedrijven met het opbouwen van een duurzame en geïntegreerde online aanwezigheid. Een van de kanalen waar Talking Heads in is gespecialiseerd, is social media.

Elien Vanhaesebroeck is een social media trainster bij Talking Heads en zal tijdens deze masterclass jou, als retailer, de handvaten aanreiken om zelf de social media strategie van jouw zaak uit te bouwen en te implementeren.

Over Elien Vanhaesebroeck: social media trainster bij Talking Heads

Elien studeerde in 2011 af als master in de journalistiek. Omdat haar grootste nieuwsgierigheid gaat naar online communicatie ging ze in maart 2011 als vrijwilliger aan de slag bij Jeugdwerknet/Mediaraven.

Sinds januari 2012 maakt ze deel uit van Talking Heads. Talking Heads heeft zich in de afgelopen acht jaar geprofileerd als social media specialist. Elien geeft, als social media trainster bij Talking Heads, social media workshops allerhande.

Naar boven

Katelijn Quartier

Masterclass: Maak je sterker door beleving!

Dat het fysieke verkooppunt blijft bestaan, staat niet meer ter discussie. Dat de rol ervan anders zal ingevuld moeten worden, is intussen ook duidelijk. Onder druk van de digitale disruptie en het veranderde koopgedrag zijn traditionele retailers vertwijfeld op zoek naar hoe de "bakstenen" winkel relevant blijft voor de consument. In deze masterclass zullen we dieper ingaan op hoe je de consument een optimale beleving kan geven in de winkel zodat je hem emotioneel kan raken met een overtuigend verhaal. Naast ruimtelijke aspecten is er aandacht voor de zintuiglijke ervaringen, de beleving. De korte theorie wordt gevolgd door praktische implicaties, toegelicht aan de hand van inspirerende (en herkenbare) voorbeelden.

Over Katelijn Quartier: docent UHasselt

Katelijn Quartier doceert en onderzoekt retail design aan de Faculteit Architectuur en kunst aan de Universiteit van Hasselt. Verder bouwt ze het kenniscentrum Retail Design Lab uit waarbij onderzoek, onderwijs en dienstverlening hand in hand gaan. Naast lezingen op internationale congressen geeft ze ook trainingen en workshops rond het creëren van het ideale winkelconcept, hoe gefundeerde keuzes maken in het ontwikkelingsproces hiervan en hoe de consument meenemen in een consistent verhaal.

Naar boven

Jente Kasprowski en Jan Raedschelders

Masterclass: Klantvriendelijkheid? Ken je klant!

Aangezien klantvriendelijkheid een belangrijk aspect is voor retailers om hun klanten aan zich te binden zullen we tijdens deze masterclass onder andere dieper ingaan op het belang van online klantvriendelijkheid, de omnichannel (zowel online als offline) strategie en het kennen van je klant. We zullen tijdens deze masterclass aangeven hoe je klantgericht kunt werken om zo de klantenbinding te versterken.

Over Jente Kasprowski en Jan Raedschelders: oprichters Inventis

In 2004 studeerden Jente en Jan af als Masters Communicatie & multimediadesign. Datzelfde jaar nog stonden Jente en Jan samen aan de wieg van Inventis (webdevelopment/webdesign). In 2010 richtten Jente en Jan samen Netvits (contentmarketing) op en in 2013 Totspot (ecommerce).

Als zaakvoerder van Inventis zijn de dagen van Jan steeds goed gevuld met meetings, concepten uittekenen, offertes opstellen, projectplanningen maken en vooral veel communiceren.
Jente is binnen Inventis verantwoordelijk voor de Informatie architectuur en usability van projecten en staat hij aan het hoofd van het grafische team. Doorheen heel de projectcyclus houdt Jente ook de kwaliteit in het oog zodat ze bij ieder project weer fier kunnen zijn op het resultaat.

Jente is ook één van de drijvende krachten achter Blabloom, Blabloom is een webshop én fysieke winkel met gezonde/ecologische kinderproducten. De webshop Blabloom.com is een uit de kluiten gewassen kmo geworden. Vorig jaar mocht het bedrijf meer dan 15.000 pakketjes naar klanten in België en Nederland verzenden.

Naar boven

Cis Scherpereel

Masterclass: Website of webshop?

In deze masterclass bekijken we de aspecten die ervoor zorgen dat je online aanwezigheid je business daadwerkelijk vooruit helpen.
We hebben het over het belang van Google, de visie van de consument, de inspanningen die je moet leveren om het verschil te maken en geliefd te worden. Je krijgt een ruim inzicht in de succesfactoren van online ondernemen.

Deze masterclass wordt een eye-opener, maar we houden de twee voeten op de grond. We durven dromen, maar blijven pragmatisch. Theoretische stellingen en strategische inzichten rond e-commerce worden door Cis Scherpereel rijkelijk geïllustreerd met verhalen uit de praktijk.

Over Cis Scherpereel: Coach, Inspirator en Strateeg ("CIS") voor online ondernemers

Cis Scherpereel is zaakvoerder van Mex United en een gewaardeerd e-commerce expert. Hij noemt zichzelf vaak een Coach, Inspirator en Strateeg ("CIS") voor online ondernemers.

Met zijn team bij Mex United begeleidt hij ambitieuze ondernemingen in de marketing en e-commerce uitdagingen van vandaag en morgen. Kennis delen, samenwerken en onafhankelijkheid zijn 3 belangrijke kernwoorden voor zijn aanpak.

Hij stond aan de wieg van de webshops van o.a. Bel&Bo, Duvel Moortgat, Maxitoys, Fun, Hubo, Colora, Jules Destrooper en talrijke KMO’s en start-ups met ambitie.

Cis is ook een veel gevraagd spreker, een ervaren docent (Ehsal Management School) en succesvol auteur. Zijn recent boek "De people factor in e-commerce" krijgt heel goede kritieken sinds de lancering in november 2016. Hij heeft het in het boek over de kracht van mensen in de digitale wereld van vandaag. Je leest er meer dan 50 cases die je inzicht verschaffen in e-commerce succesfactoren die verder gaan dan technologie, servers en centen.

Cis is als e-commerce expert een challenger, raadgever, inspirator en coach met aandacht voor strategische en menselijke aspecten van online ondernemen.

Contactgegevens dienst

Economie, Directie Economie, Europa, Landbouw en Platteland
Universiteitslaan 1
3500 Hasselt

tel. 011 23 74 24
e-mail economie@limburg.be

Openingsuren

Het Provinciehuis is elke werkdag geopend van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 17 uur.

Masterclasses voor retailers - inschrijving
retail.limburg.be
Retail Conferentie - 27 maart 2017 - Limburghal Genk

Nieuws

maandag, 28 augustus 2017
Gedeputeerde Erik Gerits met oudste jubilarissen tijdens de uitreiking van de certificaten
Ondernemers zorgen voor werkgelegenheid, welvaart en economische groei. Om de vele jaren van ondernemerschap, doorzettingsvermogen en ambitie te loven, viert Voka – Kamer van Koophandel samen met de...
vrijdag, 14 juli 2017
Biomedisch onderzoek
Het Limburgs kankeronderzoek krijgt met een toelage van 833.000,00 euro van Kom op tegen Kanker een sterke financiële impuls. “Deze financiële steun is een flinke opsteker voor het klinisch kankeronderzoek...
maandag, 03 juli 2017
Limburg, wij weten wat fietsen is
- Wie aan Limburg denkt, denkt aan fietsen. Wij zijn trendsetter én koploper in uitzonderlijke fietsbelevingen, functionele fietsroutenetwerken en innovatieve fietsprojecten. - Vier maal per jaar...