De retail- en horecaondernemers staan voor grote uitdagingen door o.m. nieuwe consumenten- en winkeltrends en de toenemende digitalisering. Om de Limburgse retail- en horecaondernemers te ondersteunen heeft de provincie Limburg vijf reeksen van vijf masterclasses georganiseerd.
Verspreid over de vijf Limburgse regio’s hebben 226 ondernemers masterclasses bijgewoond over thema’s zoals e-commerce, sociale media, beleving, klantvriendelijkheid en websites en webshops. Tijdens deze interactieve masterclasses kregen de deelnemers gespecialiseerd advies en tips om hun retail- of horecazaak klaar te stomen voor de toekomst.
De klant centraal plaatsen
Uit de inspirerende masterclass van Gino Van Ossel blijkt dat de digitalisering niet alleen als een bedreiging maar ook als een opportuniteit moet gezien worden. De technologische ontwikkelingen geven ondernemers namelijk nieuwe mogelijkheden om potentiële klanten te benaderen. Belangrijk hierbij is evenwel dat de klant centraal wordt geplaatst.
E-commerce expert Cis Scherpereel plaatst de klant ook centraal binnen een omni-channel aanpak. Hierbij worden de verschillende kanalen (winkel, website en webshop) ingezet om tegemoet te komen aan de wensen en verwachtingen van de klant.
Goede service als strategie
Jan Raedschelders en Jente Kasprowski benadrukten dan weer het grote belang van een goede service. Of het nu gaat om een horecazaak, een winkel of een webshop, als ondernemer moet je een goede service bieden om klanten aan je te binden.
Volgens Katelijn Quartier kunnen horecazaken en winkels door middel van service en beleving het verschil maken ten opzichte van e-commerce. Verder kan een doordachte etalage- en winkelinrichting ook een grote meerwaarde betekenen.
Treed in contact met je klanten
Een ondernemer moet zijn of haar (potentiële) klant kennen om het aanbod en de service aan diens wensen en verwachtingen aan te passen. Hiernaast kan het ook een meerwaarde zijn als de klant de ondernemer kent. Een persoonlijke benadering is namelijk een meerwaarde die de zelfstandige ondernemer heeft ten opzichte van ketens en e-commerce.
Volgens Elien Vanhaesebroeck kan een ondernemer via sociale media een band creëren met klanten. Verder kan de ondernemer zichzelf en de zaak in de markt plaatsen en ervoor zorgen dat de zaak gemakkelijk te vinden is. Een aanwezigheid op sociale mediakanalen is voor ondernemers dan ook onmisbaar.
Hieronder vind je een reportage van TVL over de masterclasses.