De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
Groepsfoto winnaars Verkoopdag met juryleden

Succesverkoop Vlajo verkoopdag @ Shopping 1 Genk

vrijdag, 02 maart 2018

Op zaterdag 24 februari 2018 heeft in Shopping 1 (Genk) de Vlajo Verkoopdag plaatsgevonden. Het is één van de belangrijkste acties van de Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) om jongeren die deelnemen aan de Vlajo Mini-ondernemingen en Studentenbedrijven (SBP’s) vertrouwd te maken met het ondernemerschap en de bijhorende competenties.  “Het ontdekken van eigen mogelijkheden en het strategisch inzicht staan hierin centraal. Daarmee wordt een belangrijke basis gelegd voor een succesvolle carrière. De exclusieve doe- en leerformule die Vlajo hanteert, moedigt jongeren aan hun talenten te ontwikkelen en stoomt een nieuwe generatie van ondernemers en ondernemende medewerkers klaar voor het bedrijfsleven,” aldus gedeputeerde van Economie Erik Gerits.

Unieke kans om theorie te toetsen aan praktijk

Het project, dat al vele jaren op rij de steun geniet van de provincie, biedt jongeren de kans om praktische ervaring op te doen in alle aspecten van het zelfstandig ondernemen en van de bedrijfsvoering in KMO’s. Zo worden de carrièremogelijkheden om te starten met een zelfstandige activiteit sterk gepromoot en kunnen deelnemers zich ontplooien tot ondernemende individuen die vol zelfvertrouwen, motivatie en met hopen kennis en skills in het leven staan.“Ondernemingszin is belangrijk om je loopbaan vorm te kunnen geven of dat nu is als ondernemer of als ondernemende werknemer binnen een organisatie. De mini-ondernemingen van Vlajo helpen jongeren de juiste houding en vaardigheden te ontwikkelen om ondernemerschap in de praktijk te brengen. Dit leer je niet uit een boekje, maar door te doen”, aldus gedeputeerde van Economie Erik Gerits.

Om te tonen wat deze toekomstige ondernemers in hun mars hebben, hebben 27 mini-ondernemingen van de gelegenheid gebruik gemaakt om hun product of dienst in een drukbezochte commerciële omgeving aan de man te brengen. Een jury met vertegenwoordigers van de Stad Genk, Shopping 1 Genk, BNP Paribas Fortis, Syntra en de provincie Limburg, evalueerde de inzet en kwaliteiten van elk team en bekroonde vijf teams met een award.

Vijf awards

Mini-onderneming Vita Sanita van Bovenbouw Sint-Michiel Leopoldsburg dat fruit bedrukt, heeft de prijs voor “beste klantenbenadering” behaald. Uit dezelfde school heeft Qwest, dat slimme polsbandjes ontwikkelt die uitgerust zijn met een QR-code de prijs voor “beste standinrichting” gekregen. De award voor “Meest innovatieve product” is naar de multifunctionele theeverpakking van TEAsy van Universiteit Hasselt gegaan. NoGap van het Lucernacollege uit Houthalen-Helchteren tot slot scoorde in de categorie “Duurzaam ondernemen” met een app die vereenzaming van ouderen tegengaat. Eyebox, van de Universiteit Hasselt ging aan de haal met de "jongerenprijs".

De komende weken zullen het businessplan en een financieel rapport van de mini-ondernemingen onder de loep worden genomen. Op basis daarvan zal op woensdag 14 maart de “Beste Ondernemende klas van het schooljaar 2017-2018” worden geselecteerd.

Nieuws op maat

Het overzicht van nieuws, door jou gekozen ...

Dit e-mailadres bestaat al. Je kunt jouw voorkeuren altijd aanpassen via jouw account.