De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
Etalage van een schoenwinkel

Leegstand in Limburg stabiliseert maar blijft een uitdaging

maandag, 05 februari 2018

Per 1 januari 2018 staat 10,5 % van de Limburgse commerciële panden leeg. De leegstand stabiliseert zich hiermee op het niveau van 2017 (10,5 %). Dat blijkt uit de Locatusdatabank, de databank met alle consumentgerichte commerciële panden in België.

“De leegstand in Limburg ligt daarmee nog niet op het niveau van het Belgisch gemiddelde van 10,1 %”, stelt gedeputeerde van Economie Erik Gerits. “Uitgedrukt in winkelvloeroppervlakte is de Limburgse leegstand met 9,8 % ook groter dan het Belgisch gemiddelde van 8,5 %. Als de leegstand wordt gerelateerd met de aanwezige koopkracht of het aantal inwoners, dan scoort Limburg met 1,7 leegstaande verkooppunten per 1 000 inwoners beter dan het Belgisch gemiddelde van 1,9 leegstaande verkooppunten per 1 000 inwoners”.

Uit de analyse van de Belgische cijfers concludeert Locatus  echter een zeer verontrustende en zorgelijke trend: de leegstand in de hoofdwinkelgebieden en kernverzorgende centra bereikt op Belgisch niveau een recordniveau van respectievelijk 17 en 15 %. En dat zien we ook in Limburg. Vooral het segment Mode & Luxe heeft een groot aandeel in de toename van de leegstand.

De nieuwe consument wil beleving

In de evolutie van de leegstand in de handelscentra speelt de ruimtelijke inplanting van de detailhandel een grote rol. Gedeputeerde Gerits: “De afweging tussen handelskernversterking en perifere handelsontwikkelingen buiten de kern moet daarom steeds met de nodige zorg worden uitgevoerd. Wij kunnen de gemeenten hierin ondersteunen door impactberekeningen te maken voor elke m² bijkomende winkelvloeroppervlakte.”

Verder onderneemt de provincie Limburg diverse acties om de consument terug naar de stadskern en fysieke winkel te halen. Dat doet ze onder meer met project Naardekern waarin negen Limburgse gemeenten dit jaar werken aan unieke branding die leidt tot een sterk netwerk van complementaire steden met elk een eigen focus, aanbod en beleving.

Om handelaars en winkeluitbaters te helpen bij het nadenken over de winkelinrichting, de service, de beleving van zijn of haar winkel, marketing, … start het provinciebestuur dit voorjaar een traject waarbij geïnteresseerde winkeliers hierover tips en advies krijgen en wordt er op 28 mei een grote retailconferentie, georganiseerd die volledig in het teken staat van de nieuwe consument. “Toonaangevende experts zullen hier hun expertise, kennis en ervaring met de Limburgs retail delen”, aldus gedeputeerde Erik Gerits.

Nieuws op maat

Het overzicht van nieuws, door jou gekozen ...

Dit e-mailadres bestaat al. Je kunt jouw voorkeuren altijd aanpassen via jouw account.