De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
Gedeputeerde Eric Gerits met deelnemers inspiratiedag

Imagineering als methodiek voor het project Naar de Kern

vrijdag, 09 februari 2018

Imagineering is een wetenschappelijke methodiek die gebruikt wordt om een oplossing te bieden aan complexe problemen. Deze vernieuwende methode vertrekt niet van de problemen van een gemeente, maar kijkt in de eerste plaats naar de sterkten en de successen die de inwoners, de lokale ondernemers en bezoekers van de gemeenten ervaren. Op basis van deze troeven wordt een uniek DNA bepaald dat past bij de gemeente.

Unieke branding voor deelnemende gemeenten

Het nieuwe ontwikkelingsproces wordt vanuit de bottom-up benadering op gang getrokken. Door de collectieve creativiteit van de betrokken stakeholders te modereren, kan aan elke deelnemende gemeente een duurzame strategische richting bezorgd worden.

"Dat deze methodiek wordt ingezet om een oplossing te bieden aan leegstand in de handelskernen van gemeenten, is uniek", zegt gedeputeerde van Economie, Erik Gerits. "Met het project ‘Naar de kern’ willen de provincie Limburg en UNIZO de lokale overheden, ondernemers, inwoners en bezoekers activeren om te komen tot een unieke branding voor elk van de deelnemende gemeenten. Een branding die niet leidt tot concurrentie maar tot sterke onderlinge relaties."

Geslaagde inspiratiedag

Op 19 januari 2018 werd het project gelanceerd in ZLDR Luchtfabriek. Een unieke locatie voor een unieke inspiratiedag.

Onder leiding van de masterstudenten Imagineering and Business Design gingen meer dan 100 inwoners, ondernemers, medewerkers en gemeentelijke vertegenwoordigers van Beringen, Leopoldsburg, Lommel, Tongeren en Maaseik aan de slag met de imagineeringsmethodiek.

Op basis van haar troeven is hier voor iedere gemeente alvast de basis gelegd van een uniek DNA.

Hoe de deelnemende gemeenten aan hun bedrijvige kern bouwen kun je hier ontdekken.

Nieuws op maat

Het overzicht van nieuws, door jou gekozen ...

Dit e-mailadres bestaat al. Je kunt jouw voorkeuren altijd aanpassen via jouw account.