De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Vorming: een jaar lang tegen pesten

Welbevinden in de klas en op school voor elk kind en elke jongere is een fundamentele voorwaarde voor optimale leer- en ontwikkelingskansen voor élk kind en élke jongere.

Doelgroep

  • Leerkrachten met doelgroep 6- tot 14-jarigen

Over

Jij kunt als leerkracht een jaar rond jouw klas positief beïnvloeden.

Je leerlingen zitten niet alleen in de klas. Wat gebeurt met hen en tussen elkaar, beïnvloedt hen. Ze kijken hoe jij als leerkracht reageert, en passen zich al dan niet aan. Hoe zij zich voelen in de groep, houdt hen erg bezig.
Een groep krijgt vanzelf een eigen dynamiek, een eigen evolutie. Die dynamiek volgt wetmatig een aantal fasen die beschreven zijn in de theorie over de groepsdynamica. Jij kunt als leerkracht die dynamiek positief beïnvloeden waardoor je probleemgedrag, pesterijen en conflicten helpt voorkomen.

Het vierdaags traject "Een jaar lang tegen pesten" neemt je mee in de dynamiek die zich in een groep manifesteert, en leert je hoe jij het ganse schooljaar door hierop een positieve invloed kunt uitoefenen. We verkennen de verschillende fasen van de groepsdynamica en voorzien telkens voldoende ruimte om ervaringen te delen en antwoorden te geven op jouw vragen en noden.

Inhoud

Dag 1: de theorie van de groepsdynamica onder de loep

We overlopen alle fasen van de groepsdynamica. De volgende dagen verkennen we grondig elke fase en ervaar je een rijkdom aan praktische tips die meteen toepasbaar zijn op de werkvloer. Je beleeft als groepsdeelnemer zelf de dynamiek die zich ook afspeelt in jouw klas of elke andere groep, vb. je team. 

Dag 2: fase 1 en 2 van de groepsdynamica

Ieder mens kent de universele behoefte om erbij te horen, welkom te zijn, een plek te krijgen. Daar plakt geen leeftijd, ras of stand op.  Hoe kun je ervoor zorgen dat ieder kind zich welkom voelt in je klas? Dat er voldoende veiligheid en duidelijkheid is? En dat het hele jaar door?!

Dag 3: fase 3 van de groepsdynamica

Na een tweetal maanden in de klas, ontstaat er vaak een strijd. Kliekjes worden gevormd, er ontstaan ruzies. Dit heeft te maken met de behoefte van ieder kind om zichzelf te mogen en kunnen zijn. Wat mag hier wel en wat niet? Wie ben ik en wil ik zijn? In hoeverre kan ik grenzen verleggen? Hoe kan ik een invloed hebben op de groep?

Voor deze fase voorzien we een volledige dag vermits deze zo cruciaal is. Vaak treden we hier als leerkracht controlerend en bestraffend op, terwijl er voor de kinderen zelf zoveel groeikansen liggen. Ruzie leren maken, is een belangrijke vaardigheid omdat je daardoor je uniciteit en een eigen mening ontwikkelt. Ruzies leren oplossen, is evenzeer belangrijk. Indien je als leerkracht of opvoeder teveel oplost in de plaats van de kinderen, ontnemen je hen leerkansen om zelf tot oplossingen te komen. Deze dag biedt inzichten om kinderen zelf uit de strijdfase te helpen komen. Je zou haast gaan hopen op een conflict!

Dag 4: fase 4 en 5 van de groepsdynamica

In de vierde fase is je klas een hechte groep geworden. Hoe kun je hen daarin versterken? Je leert op een sterke en doeltreffende manier hoe je met kinderen kunt reflecteren en hoe je ervoor kunt zorgen dat ze elkaar (meer) accepteren. Samenwerkingsoefeningen, vertrouwensopdrachten en tal van originele reflectievormen laten je uitkijken om met je klas aan de slag te gaan!

De laatste fase is het afscheid nemen. Dankbaarheid voor het voorbije schooljaar, de totale lagere school carrière. Terugblikken op de successen en de leerpunten, feedback aan elkaar en de leerkracht. Bewust afscheid nemen van een jaar dat zich nooit meer zal herhalen, gewoon, omdat dit bij het leven hoort! Je neemt tal van mooie en toffe ideeën mee om voortaan te zorgen voor een nog warmer afscheid.

Dit traject biedt jou een verdieping in de fundamentele behoeften van elke mens en hoe je daar op een constructieve manier mee kunt omgaan. Boeiend en leerrijk voor jou als leerkracht, ouder, collega, opvoeder, mens!

Van harte welkom!

Praktisch

Het aantal deelnemers is beperkt tot 16. Snel inschrijven is dus de boodschap!

Ontdek in de kalender alle activiteiten rond pesten